Sedad Dedić, profesor Ustavnog prava na Pravnom fakultetu u Zenici gostujući sinoć u emisiji Otvoreni studio na Federalnom radiju kazao je da se u BiH mora i treba pregovarati i da razgovor nema alternativu, ali da je i uloga međunarodnog faktora vrlo važna. Dedić je kazao da se izmjene Izbornog zakona i Ustava ne mogu raditi samo u korist konstitutivnih naroda te da je postizanje bilo kakvog dogovora onemogućeno blokadama HDZ-a.

Ne smijemo zaboraviti da je prije potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma postojao Ustav Republike BiH koji nije dozvoljavao da se iz institucija BiH napada država.

„Mogli ste državu napasti jedino sa brda i odgovornošću stranacami danas imamo ustavnopravno uređenje gdje je moguće praviti blokade i napad na državu iz njenih institucija. Tako da stranci nemaju pravo da se aboliraju od odgovornosti, ali je kad je riječ o dogovoru o ustavnim i izmjenama Izbornog zakona, ona primarno na domaćim političkim faktorima. I naravno da moraju nastaviti učestvovati u pregovorima.“

Insistiranje na implementaciji presuda Evropskog suda za ljudska prava je primarno i najvažnije- kazao je Dedić.

„Nismo vidjeli baš da Međunarodne zajednica insistira na implementaciji presuda. Ni međunarodnih ni domaćih. Generalno je poznato da parcijalna primjena rješenja znači i pogrešan rezultat. Ako postoje dvije ili tri presude, a vi insistirate samo na jednoj ili dvija, a treću zanemarujete znajte da ne postoji validan pravni osnov za takav pristup. Tu se mora ići u implementaciju svih presuda bez obzira šta se kome sviđalo ili ne. Ali ipak mislim sa akcentom na presude Evropskog suda za ljudska prava.“

O tome kako bi trebalo izgledati rješenje kojim bi svi bili zadovoljni Dedić je kazao da je tu najvažnije pitanje šta će i kakvog će dobra to donijeti građanima BiH, a ne šta će donijeti bilo kojoj političkoj stranci.

„Građani žele prije svega pravnu državu, poput onih u koje odlaze nezadovoljni životom u BiH. Suština priče je pravna država, koja ima mane, ali se zakon dosljedno primjenjuje, ali sa stalnom tendencijom poboljšanja. Rješenje koje trenutno imamo u BiH dok ga ne promijenimo se mora doslovno primjenjivati inače nastaje anarhija. Kao što imamo sad u BiH.“

Naš Ustav je akt koji nastao u specifičnim okolnostima kako bi zaustavio ubijanje ljudi i sasvim je jasno da u njemu postoje odredbe koje nisu u skladu sa ljudskim pravima. Ali je u članu 3. naš Ustav omogućio unaprijeđenje u interesu svih građana.

„Jako je važno to razumjeti tu prirodu i raditi na otklanjanju manjkavosti ustavnih odredbi, a ono što je idealno rješenje u tom smislu i šta nam treba najbolje su pokazali građani koji odlaze u države koje su uređeno društvo u kojem se poštuju ljudska prava i zakonske regulative i to je ono na čemu mi u BiH moramo insistirati“- kazao je Dedić.

Kada govorimo o Domovima naroda koji treba da štite interes naroda iz kojeg dolaze, ali bez zloupotreba istog to je potpuno drugačija pozicija od Predsjedništva koje treba da predstavlja sve građane.

„Generalno kad govorimo o konstitutivnosti, to je princip koji jeste ugrađen u Dejtonski mirovni sporazum, ali nije jedini princip. Svuda gdje se spominju naroda stoje i građani i to je taj balans između građanskog i nacionalnog. To je Dejton. Ne možemo mijenjati Ustav samo u korist konstitutivnih naroda. Time slabimo i princip puta ka EU. HDZ-ov pristup je takav da biramo člana Predsjedništva sa ograničenim demografskim i etničkim legitimitetom, a da taj isti član Predsjedništva onda zastupa cijelu državu i sve građane. Nemoguće i neprihvatljivo.“

Također neprihvatljivo je paušalno ocjenjivanje bilo koje odluke koju donose zvanična tijela BiH, poput odluke CIK-a o popunjavanju Doma naroda. Ne možemo imati mišljenje o svemu i da se na tome baziraju odluke- kazao je Dedić.

„Zna se da je visoki predstavnik još uvijek vrhovni tumač Dejtonskog mirovnog i Ustava BiH. I one je rekao svoje u predmetu Ljubić. Također, ne možemo mi neki problem zvati gorućim kao što je sad riječ o rješavanju hrvatskog pitanja kroz izmjene Izbornog zakona, samo zato što je za njega odrađen višegodišnji očito uspješan lobi u međunarodnim institucijama. Osim toga u čemu je razlika u FBiH i u RS-u u kojem SNSD uredno imenuje Bošnjake i Srbe na pozicije? Također ne možemo rješavati samo ovo pitanje, a da paralelno ne rješavamo ni pitanje sprječavanja izbornih prevara. Dakle, fokusiranjesamo na jedno pitanje neće uroditi plodom.“

Nisam čuo Čovića nigdje da jasno dematuje da je Izborni zakon priprema za „treći entitet“- kazao je Dedić.

„Zakon je onakav kakav je i moramo ga primjenjivati kao takav dokle god ga ne promijenimo u institucijama. Ne smijemo blokirati državu. Rupa u zakonu je po toj HDZ-ovoj logici i to što Dodik imenuje Bošnjake i Hrvate u institucije RS-a. Ne možemo blokirati institucije, ne smijemo zbog građana. Da ja blokiram život zato što nisam izbran. To je nedopustivo. Treba se rješevati, ako je nekome sporno, ali ne na ovakav način. Vlada FBiH četiri godine nije formirana i nije implementirana izborna volja građana. HDZ sa sedam posto glasova nam sve blokirao i to govori da ti nisi ni u kakvoj majorizaciji, ne mogu se pregovori voditi u ambijentu blokada“- zaključio je Dedić.